Офіційний сайт Катеринопільської районної державної адміністрації і районної ради

drv

mrog

Катеринопільська райдержадміністрація у 2014-2019 роках : труднощі та досягнення, успіхи та невдачі

IMG_9093Райдержадміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади в Україні.

Катеринопільська райдержадміністрація свої функції виконує через систему управлінь та відділів: апарат райдержадміністрації,  управління соціального захисту населення, фінансове управління, управління агропромислового і економічного розвитку та інфраструктури,  відділ освіти, молоді та спорту, відділ культури, Службу у справах дітей, відділ містобудування, архітектури та житлово - комунального господарства, сектор з питань цивільного захисту, оборонної та мобілізаційної роботи, сектор надання адміністративних послуг, сектор з питань державної реєстрації, архівний сектор.

За період каденції чинного Президента України Петра Порошенка райдержадміністрація в межах своїх повноважень забезпечувала,  реалізацію наданих державою функцій а також повноважень, делегованих їй органами місцевого самоврядування району.

У цьому звіті  райдержадміністрація інформує про здійснення наданих державою функцій з  виконання регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, національно-культурних програм, забезпечення вимог Конституції України в частині освіти, охорони здоров’я, законності і правопорядку, дотримання прав і свобод громадян. Йдеться також про труднощі, невдачі, що виникали і виникають при вирішенні проблем.

І. Суспільно-політичне життя району у 2014-2019 роках.

Революція Гідності, початок військової агресії в Криму, події на Південному Сході України,  захоплення частини території Луганської та Донецької областей України — всі ці обставини наклали свій відбиток на роботу новопризначеного голови  РДА у 2014 році.  Виникли  складнощі, проблеми, які нашарувалися на  розгубленість та розчарування в душах та думках  як всіх українців,  так і жителів нашого району.

Здійснення повноважень районної влади в звичних, мирних буднях поєдналося з вимогами військового часу.

Кращі сини району добровільно пішли захищати південно-східні рубежі держави. Потім, згідно Указів Президента, було оголошено 6 хвиль часткової мобілізації до Збройних сил України, відповідно до яких було оголошено  призов військовозобов'язаних, у тому числі резервістів та поставку транспортних засобів для забезпечення потреб Збройних Сил України, Національної гвардії України.

176 мужніх жителів Катеринопільщини відстоювали незалежність України. Ми проводжали їх разом з родинами від будівлі Катеринопільського військкомату при благословенні церковнослужителів й благали господа, щоб він зберіг їх життя. Згодом отримували  гіркі звістки:

загинув 18 липня 2014 року при штурмі Попасної Луганської області 22-х річний Бохонько Сергій Сергійович;

під час обстрілу ТЕС у м.Щастя Луганської області 31 січня 2015 року ворог забрав життя 49-ти річного Бобурова Руслана Юрійовича;

біля селища Рідкодуб Донецької області 8 лютого 2015 року ми втратили молодого патріота 25-ти річного Чумака Віталія Миколайовича;

від обстрілу ворогом блокпосту поблизу села Кліщіївка Донецької області 30 червня 2015 року загинув 30-ти річний Пономаренко Дмитро Борисович;

І сьогодні війна продовжує забирати кращих синів району.

17 лютого цого року у с.Кримському Луганської області загинув 28-ми річний Сергій Павлович Данілейченко.

Світла і незабутня пам’ять про наших героїв назавжди залишиться в серцях жителів району.

За ініціативою громадських активістів у 2014 році та за підтримки і активної координації дій райдержадміністрації було створено штаб з підтримки  добровольчих та військових формувань , які захищали кордони держави. Сільськогосподарські товаровиробники, підприємці, працівники підприємств, установ, організацій, сільські ради, прості жителі району долучилися до збору коштів, продуктів харчування, одягу, медикаментів, засобів гігієни,  амуніції, взуття, бронежилетів, касок, приладів нічного бачення, які централізовано обліковувалися та майже щотижня доставлялися волонтерами району на фронт. На той час це була відчутна і майже єдина можливість забезпечити військових всим необхідним. Допомога волонтерів полегшувала суворі умови на війні  та додавала шансів  вистояти в боротьбі з озброєним ворогом.

За рішенням голови та співголови координаційного штабу  зібрані кошти також спрямовувалися на підтримку родин тих, хто воював на Сході. З 2016 року  104   мужні чоловіки добровільно уклали контракти із Збройними силами України. Боронили і продовжують захищати наше мирне життя  в районі  280 наших  земляків.

Демобілізованими учасниками бойових дій в зоні проведення АТО в травні 2015 року було створено громадську організацію «Спілка учасників АТО Катеринопільщини», з якою райдержадміністрація підписала меморандум про підтримку та співпрацю .

Підтримка учасників АТО та членів їх сімей протягом цих років здійснювалась  за рахунок коштів як  Державного,  так і районного бюджетів. Не стояли осторонь і сільські, селищні ради. Вони також долучались до збору допомоги, фінансування районних програм підтримки учасників АТО.

У 2017 році мамі загиблого учасника АТО  Пономаренка Дмитра, Аллі Вікторівні Лохнай,  було виплачено державну грошову компенсацію  для придбання житла.

У 2018 році виділено кошти з Державного бюджету  учасникам бойових дій, які отримали інвалідність в зоні АТО, на придбання житла Василю Леонідовичу Рослику  та Олегу Олександровичу Ревенку.

У 2016 році 150 тис грн було передано  Шостаківській сільській раді для придбання власного житла для учасника АТО Сергія Миколайовича Полікаренка.

З метою забезпечення підвищення рівня соціального захисту цієї категорії населення діє районна програма матеріальної підтримки учасників антитерористичної операції та членів їх сімей на 2018-2020 роки.  В межах цієї програми в 2018 році за рахунок коштів районного бюджету надано одноразову матеріальну допомогу двом учасникам АТО для придбання житла  по 100,0 тис.грн. кожному :  Віталію Васильовичу Калюжному та Вадиму Олександровичу Бондаренку.

Наразі  через дефіцит коштів в районному бюджеті, немає  можливості в повному обсязі  забезпечити житлом всіх учасників бойових дій, які перебувають на квартирному обліку або потребують поліпшення житлових умов, а їх на сьогодні 19.  Проте,  домовленість райдержадміністрації і Спілки учасників АТО району про виділення 200 тис грн щорічно виконується.

Медичне, соціальне забезпечення, адаптація, психологічна реабілітація, професійна підготовка (перепідготовка) учасників антитерористичної операції.

Протягом зазначеного періоду   12 учасників антитерористичної операції пройшли навчання в Тальнівському районному спортивно-технічному клубі товариства сприяння обороні України з підготовки та перепідготовки водіїв транспортних засобів категорії «В» та «С». (Продовження буде)

IMG_9094Протягом останніх трьох років у санаторних закладах оздоровлено 41 учасник АТО. На початок нинішнього року на обліку для забезпечення санаторно-курортним лікування перебуває 39 учасників АТО, з них 6 осіб з інвалідністю.

В центральній районній лікарні  відкрито палату для учасників АТО. За допомогою меценатів було проведено якісний ремонт кімнати, придбано меблі та побутову техніку. Постільну білизну. З демобілізованими військовослужбовцями працює психолог.

Протягом 2016-2018 років отримали стаціонарне лікування в Катеринопільській центральній районній лікарні 72 учасники АТО. Проліковано в обласному госпіталі - 176 осіб. В Українському державному медико-соціальному центрі ветеранів війни  «Циблі» надали допомогу  23 військовослужбовцям, в інших лікувальних закладах проліковано стаціонарно 13 осіб.

Районною філією Черкаського обласного центру зайнятості протягом 2015-2018 років працевлаштовано 68 демобілізованих учасників АТО, 19 направлено на професійне навчання та підвищення кваліфікації, 5 - отримали одноразову виплату допомоги по безробіттю на розвиток підприємницької діяльності.

За період з 2015-2018 років до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області звернулися із заявами  234 учасники антитерористичної операції  з питань отримання у власність земельних ділянок  для ведення особистого селянського господарства.

Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області прийнято 220 наказів з надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Катеринопільського району на загальну площу 388,4969 га.

Війна внесла свої корективи  в  соціально-політичну ситуацію в районі і, нерідко,  спричинену радикальними настроями. За ініціативи Катеринопільської райдержадміністрації 18 червня 2015 року створено формування з охорони громадського порядку «Територіальна самооборона Катеринопільщини», яке налічує понад150 членів – представників із усіх населених пунктів району, відіграє важливу роль у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті громадян від протиправних посягань, забезпечує громадський порядок під час проведення масових заходів  та надає відчутну допомогу правоохоронним органам. Основні напрямки співпраці між владою та громадською організацією визначені у підписаному між сторонами меморандумі.

Воєнні події  змусили значну частину жителів Сходу та Півдня України  покинути свої домівки. До нашого району переїхали 114 сімей внутрішньо переміщених осіб, які потребували прихистку та підтримки жителів району. Управлінням соціального захисту населення райдержадміністрації спільно із органами місцевого самоврядування було створено банк житла у всіх населених пунктах, проводився збір речей та продуктів харчування для цих сімей. Керівники приватних підприємств надавали робочі місця для цих людей, соціальні служби сприяли  в призначенні матеріальної допомоги та компенсації , заклади освіти та дошкільні заклади — в адаптації  діток до   нових умов проживання.

Війна з Росією посіяла радикальні настрої й в релігійному середовищі  та сприяла дестабілізації суспільно-політичної та релігійної ситуації в районі. Початок  2017   року приніс розбрат між  релігійними конфесіями української православної церкви Київського та Московського патріархатів.

Віруючі обох конфесій вважали себе ображеними і вимагали від влади захистити їх права на вільне віросповідання. І хоча, згідно законодавства України, держава не має права втручатися в релігійні питання, районною владою було прийнято безпрецедентне рішення обговорити в широкому суспільному діалозі проблему мирного співіснування різних конфесій на території району для врегулювання міжконфесійного протиріччя. Райдержадміністрацією  ініційовано та проведено зустріч конфліктуючих сторін, представників правоохоронних органів та громадських організацій, під час якої підготовлено звернення до ініціаторів конфлікту щодо недопущення розпалювання міжконфесійної ворожнечі, порушення законних прав і свобод віруючих різних конфесій.

Це було  вже друге зібрання  метою якого стало запобігання конфліктним ситуаціям та підвищення ролі церкви в духовному єднанні не лише віруючих,  а і всіх жителів, особливо в період російської агресії.  Перша зустріч, яку ініціювала голова РДА відбулася в березні 2015 року.  Вперше  за роки незалежності нашої держави за стіл переговорів сіли  священнослужителі  основних релігійних конфесій, які є на території району – Української Православної Церкви Московського патріархату, Української Православної церкви Київського патріархату, Української  автокефальної церкви, християн – євангелістів.

Ділячись думками і пропозиціями, священнослужителі та керівники влади обговорили питання щодо недопущення втручання у діяльність релігійних конфесій та запобігання міжконфесійних конфліктів; участь священиків у вихованні підростаючого покоління; ролі засобів масової інформації  у духовному єднанні та просвіті населення. Представники різних конфесій висловили свої погляди на ситуацію в суспільстві, та міркування , як спільно сприяти духовному розвитку громадян різних релігійних поглядів. Вони були єдині в тому, що кожна церква має виконувати свою місію: проповідувати любов, мир і єднання й спонукати своїх прихожан жити за Божими заповідями .  Були озвучені практичні заходи, які можна здійснювати  заради консолідації суспільства. Кожен із представників релігійних конфесій висловив свою думку стосовно викладання християнсько етики у школах, поділився досвідом щодо роботи недільних шкіл.

Чи були успішними ці спроби?  Відповідь на це запитання кожна із сторін конфлікту мала свою. Проте, градус напруги у  протистоянні вірян різних конфесій дещо знизився.

Православна Церква України пройшла значний шлях до об’єднання та отримання Томосу і вона є і буде незалежною від держави. На сьогодні прийнято Закон України від 17 січня 2019 року 
№ 2673-VIII  «Про внесення змін до деяких законів України щодо підлеглості релігійних організацій та процедури державної реєстрації релігійних організацій зі статусом юридичної особи», яким дане питання має бути врегульовано і в нашому районі.

Зазначені вище , і не тільки, труднощі та проблеми , пов’язані з війною , не звільняли владу від обов’язку виконання всіх рішень і завдань, пов’язаних із забезпеченням необхідних напрямів життєдіяльності району та громад.

IMG_9099В нашому районі одночасно  з проведенням реформи децентралізації, було започатковано введення в дію Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року.

Запровадження освітньої реформи відбуватиметься в 3 етапи:

І етап (2017-2018 рр.)- реформування системи початкової освіти;

ІІ етап (2019-2022 рр.)-запровадження нових державних стандартів базової середньої освіти, необхідних для успішної реалізації особистості;

ІІІ етап (2023-2029 рр.)- затвердження та втілення в дію нових державних стандартів профільної освіти, створення системи незалежного оцінювання випускників профільної школи професійного спрямування.

На виконання І етапу Плану дій Концепції , введено в дію Закон України «Про освіту» в новій редакції  від 5 вересня 2017  року № 2145-VIII та  впроваджено нові освітні програми у нашому районі.

З 2017 року функціонує Катеринопільський освітній округ до складу якого входять:

- 2 опорні заклади з трьома філіями кожний: комунальний заклад Катеринопільський навчально-виховний комплекс №1 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад», до складу якого увійшли Новоселицька, Розсохуватська та Гуляйпільська філії та  комунальний заклад Катеринопільський навчально-виховний комплекс №2  «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад»  з  Кайтанівською, Вербовецькою, Бродянською  філіями ;

-Петраківський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня»;

-Вікненський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня»;

-Киселівський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І ступеня»;

-Гончариська загальноосвітня школа І-ІІ ступеня;

-Шостаківський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІ ступеня»;

-Лисичобалківський «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІ ступеня»;

-Пальчиківський «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІ ступеня»;

-Ступичненська загальноосвітня школа І-ІІ ступеня;

-Катеринопільський ліцей зі статусом інноваційного закладу, який затверджено рішенням Черкаської обласної ради від 07.10.2016 року в межах обласної цільової програми «Іноваційні школи Черкащини»;

-Інкюзивно-ресурсний центр для забезпечення права дітей з особливими потребами  на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.

В об’єднаних громадах функціонують Єрківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Мокрокалигірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Ярошівська  загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів.

Названа вище мережа навчальних закладів в районі забезпечує надання освітніх послуг 2177 учням. З 2016 року (після утворення двох об’єднаних територіальних громад) кількість учнів в закладах Єрківської ОТГ складає  500, Мокрокалигірської громади- 337 учнів, в 17 навчальних закладах інших населених пунктів району (умовної Катеринопільської громади )-1340 учнів. В освітньому просторі  району працює 374  педагогічних працівників та 200 осіб технічного персоналу.

Середній показник кількості учнів в розрахунку на один навчальний заклад (без врахування дошкілля)складає:

-         у Єрківській громаді-500 учнів;

-         у Мокрокалигірській громаді-169 учнів;

-         у 17 навчальних закладах умовної Катеринопільської громади в середньому  79 учнів.

Реформа загальної середньої освіти (І та ІІ етапи) передбачає не лише створення нового освітнього простору з новітнім матеріально-технічним обладнанням та запровадженням навчальних освітніх програм за новими державними стандартом початкової та базової освіти, а й забезпечення фінансової автономії закладів загальної середньої освіти. І передусім, аспект фінансової автономії закладів освіти і є на сьогодні найбільш проблемним , поскільки, малокомплектні навчальні заклади неспроможні самостійно забезпечувати свою діяльність в межах фінансового ресурсу, розрахованого за новою Методикою, де основними показниками є: розрахункова наповнюваність класів, щільність учнів ( кількість учнів, котрі відвідують загальноосвітні навчальні заклади на одиницю загальної площі (кв. м) даного населеного пункту), середня кількість академічних годин  педагогічних  працівників на тиждень, що передбачена типовими навчальними планами, фінансовий норматив бюджетної забезпеченості одного учня тощо.

Проблема в тому, що ввівши в дію напрями Концепції реформування освіти , держава застосувала єдиний підхід для визначення розміру освітньої субвенції для кожного навчального закладу, незалежно від наповнюваності класів.

Як це зрозуміти ?

До 2017 року включно, держава надавала освітню субвенцію  в розрахунку  на 1 учня сільської та міської (селища міського типу) школи, при цьому, для сільської школи на 1 учня застосовувався підвищений, не менше ніж на 50 відсотків,коефіцієнт.

На 2018-2019 роки розрахунок державної освітньої субвенції базується на розрахунковій кількості тарифних ставок педагогічних працівників,  виходячи з наповнюваності класів. Наприклад, на 1 січня 2019 року в навчальних закладах умовної Катеринопільської громади налічується фактично 110 класів при розрахунковому нормативу наповнюваності -  96 класів. Тобто, держава фінансує лише 96 тарифних ставок педагогічних працівників цих навчальних закладів, забезпечити оплату заробітної плати  решти 26 штатних одиниць педагогічних працівників  повинен  бюджет району.

Крім того, до 2017 року держава за рахунок коштів освітньої субвенції та державної додаткової дотації частково відшкодовувала такі види освітніх витрат як енергоносії, підвезення учнів, харчування пільгових категорій учнів, видатки на заробітну плату технічного персоналу. Всі ці витрати з 1 січня 2018 року покладено на фінансові плечі бюджету району , а це майже 30 % до потреби.

В попередньому розділі звіту-інформації голови райдержадміністрації було зазначено, що з утворенням двох об’єднаних громад , бюджет району зменшився з 2016 року на 60 відсотків. Незважаючи на це, завдяки збільшенню податкових надходжень (податок на доходи громадян, всі види земельних податків) доходну частину бюджету району збільшено майже вдвічі( в 2016 році - 17,3 млн.грн., в 2018 році-33,7 млн. грн.), що дало можливість не лише забезпечити виплату заробітної плати освітянам району в повному обсязі , а й значно поліпшити матеріально-технічну базу навчальних закладів.

Неодноразово, на нарадах райдержадміністрації та  під час сесій  районної ради звучали запитання, чому в об’єднаних громадах рівень видатків на утримання навчальних закладів, зокрема, розмір доплат педагогічним працівникам , безкоштовне харчування не лише пільгових категорій учнів-значно вищий , ніж в інших навчальних закладах району.

Відповідь  була і залишається незмінною.

В Єрківській громаді в одному навчальному закладі навчається 500  учнів, наповнюваність класів в рази вища , ніж в інших закладах району, а отже  , і рівень покриття видатків на заробітну плату педагогічних працівників державною освітньою субвенцією високий. Крім того , навчання 500 учнів в одному закладі або ця сама кількість  учнів в п’яти-шести окремих закладах , а це  видатки на енергоносії,матеріально-технічне забезпечення- зрозуміло, що будуть різними , і не на користь малокомплектних шкіл.

В Мокрокалигірській громаді 2 навчальних заклади з кількістю учнів  212 і 124  відповідно.  Ще  до утворення громади, у 2013-2014 роках, районною радою було здійснено реорганізацію Єлизаветського НВК «Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» шляхом перетворення його у дошкільний навчальний заклад с.Єлизаветка та  Сухокалигірського НВК «Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів»  у дошкільний навчальний заклад с.Суха Калигірка. Таким чином, виконкому новоствореної Мокрокалигірської громади вдалося уникнути неприємного та непопулярного процесу оптимізації цих закладів.

Зупинимось на проблемах фінансового забезпечення як в поточному 2019, так і в наступних роках, інших 17  навчальних закладів  району.

Озвучене нижче не додасть популярності та доброзичливості з боку як освітян так і жителів більшої частини району органам виконавчої влади , зокрема, райдержадміністрації. Але озвучити проблеми та шляхи їх вирішення необхідно.

Почнемо з того, що, як зазначено вище,  в 17 закладах навчається 1340 учнів, по 79 учнів в середньому на 1 заклад, з яких найменше в Киселівському НВК- 8 учнів і найбільше у комунальному закладі «Катеринопільський навчально-виховний комплекс №2- » (без врахування учнів філій)-320 учнів,  у комунальному закладі «Катеринопільський навчально-виховний комплекс №1 »(без філій)-346 учнів. Кожен заклад фінансується коштами бюджету району в частині заробітної плати технічних працівників, оплати за енергоносії, підвезення та харчування учнів, матеріально-технічне забезпечення, дофінансування видатків на заробітну плату педагогічних працівників. Із 17 навчальних закладів у 11, через недостатню наповнюваність класів,  97  учнів навчається за індивідуальним планом, а це- додаткові витрати на заробітну плату педагогічним працівникам.

Проектна потужність навчальних закладів в районі використовується в межах   44 %, а витрати  на утримання приміщень вдвічі перевищують рівень їх цільового застосування.

Держава переклала на плечі місцевих бюджетів фінансові питання забезпечення навчального процесу в малокомплектних школах.

Для порівняння, наведемо інформацію про фактичні видатки бюджетів, як державного так і місцевих, на утримання 1 учня за 2018 рік:

-         в Єрківській ОТГ цей показник складав 22,6 тис. грн. (в 2014 році- 8,2 тис. грн..);

-         в Мокрокалигірській ОТГ 25,9 тис.грн ( в 2014 році -9,4 тис.грн.);

-         в навчальних закладах освіти іншої частини району 33,8 тис. грн.. (в 2014 році-14,2 тис грн.).

Доходна частина бюджету району (без бюджетів об’єднаних громад) на 2019 рік прийнята на рівні факту 2018 року. Сільські бюджети, відповідно до прийнятих сесіями рішень, запланували передати районному бюджету на фінансування  навчальних закладів, що знаходяться на їх територіях, субвенції, в переважній більшості, на рівні  минулого 2018 року. І держава визначила передати районному бюджету освітньої субвенції та додаткової дотації теж  в обсягах, не більших ніж по факту 2018 року.

При цьому, мінімальна заробітна плата, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет на 2019 рік »  буде періодично зростати, тарифи на газ та електроенергію , паливно-мастильні матеріали для шкільних автобусів  також підвищаться.

Як забезпечити фінансування надання освітніх послуг в районі в такій ситуації ?

Болючим рішенням може бути оптимізація малокомплектних (не наповнених) навчальних закладів , яка передбачає пониження ступеня школи до початкового з 1-4 класами. Але для цього, крім рішення сільської ради, бажання батьків, потрібно привести до необхідного рівня відповідну   матеріальну складову цього питання.

Опорні навчальні заклади , які можуть забезпечити навчання учням 5-12 класів оптимізованих шкіл мають відповідати всім вимогам статусу «опорного закладу».

Комунальний заклад «Катеринопільський навчально-виховний комплекс №2 » потребує невідкладного розширення навчальної бази ( харчоблок, їдальня,  спортивна зала, роздягальні,  навчальні класи з відповідними меблями та обладнанням). Вартість такої добудови по сьогоднішніх цінах складає близько 20,0 млн.гривень.

Необхідно повідомити, що проектно-кошторисна документація по даному об’єкту виготовлена, ведуться перемовини з потенційними інвесторами для фінансування даних робіт.

Разом з цим, для підвезення учнів необхідно придбати 3 додаткових шкільних автобуси, забезпечених технічними умовами для безпечного перевезення дітей.

Слідуюча і не менш важлива проблема- незадовільний технічний стан доріг між населеними пунктами, що викликає в батьків і педагогічних працівників велику тривогу під час руху по них.

Наступне. В наших школах працюють досвідчені і фахові педагоги , які дають учням високий рівень знань, про що свідчать підсумкові результати ЗНО, олімпіад і конкурсів. В разі оптимізації шкіл, частина фахівців залишиться без роботи.

Потрібний перехідний період з додатковим державним фінансуванням для безболісного та ефективного здійснення заходів приведення мережі навчальних закладів в сільській місцевості до вимог Концепції державної політики у сфері реформування освіти.

Тому, райдержадміністрацією неодноразово направлені звернення до Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, народних депутатів про врахування,  при визначенні обсягів державної освітньої субвенції та додаткової дотації, особливостей  сільських територій (малокомплектних шкіл, низької наповнюваності класів, незабезпеченості шкільними автобусами, відсутності твердого покриття на дорогах)  та застосування підвищеного коефіцієнта фінансування навчальних закладів в   сільській місцевості. Достатній  фінансовий ресурс на утримання освітніх закладів в сільській місцевості дасть змогу створити сучасне освітнє середовище , яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для учнів, батьків , вчителів та запровадить принцип дитиноцентризму –орієнтацію на потреби учня.

Деякі районні депутати  вимагають від районної влади, в особі голови райдержадміністрації, з метою забезпечення необхідним фінансовим ресурсом наявної освітньої мережі, збільшити надходження податків, зборів і платежів до бюджету району від бізнесу , який працює на території району.

На це відповідь наступна. Будь-яка гілка виконавчої влади (райдержадміністрація, державна фіскальна служба, правоохоронні органи та інші), не мають права втручатися в господарську діяльність суб’єктів господарювання. Діючим податковим законодавством визначено всі види та розміри ставок оподаткування. Тому, примусити бізнес будь-якої форми власності сплачувати до бюджету платежі, не встановлені законодавством, повноважень немає ніхто.

Але є,  і широко використовується в нашому районі, інший спосіб залучення бізнес-структур району до співробітництва та фінансової підтримки бюджетних установ (освіта, охорона здоров’я, культура ) в частині проведення ремонтів, поліпшення їх матеріально-технічної бази  тощо. Принагідно, хочемо подякувати ,і про це буде повідомлено нижче, інвесторам та меценатам, які працюють в районі.

Райдержадміністрація, крім озвучених проблем,  інформує громадськість  про  заходи з поліпшення матеріально-технічного стану навчальних закладів за останні п’ять років, виходячи з наявного фінансового ресурсу районного бюджету, в тому числі і після зменшення його доходної частини з утворенням двох громад.

Так, протягом 2014-2018 років у закладах освіти було проведено роботи з  покращення умов навчання та поліпшення матеріально-технічної  бази, основними з яких були  :

1) в комунальному закладі Катеринопільський навчально-виховний комплекс №1 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад»:

- за рахунок коштів районного бюджету проведено ремонт даху та огорожі на суму 456,0 тис.грн, встановлено енергозберігаючі вікна та облаштовано внутрішні туалети на 294,0 тис.грн., в початковій школі виконано роботи із реконструкції внутрішніх туалетів та заміни вікон на 294,0 тис.грн..;

- за рахунок грантових коштів  уряду США в- 1338,0 тис.грн.   проведено перекриття  та утеплення фасаду школи,  облаштування природничих кабінетів закладу;

- за рахунок спонсорських коштів ТОВ НВФ “Урожай” проведено ремонт літнього та зимового   кінозалів , придбано набор LEGO для учнів початкової школи на 239 тис.грн. ;

-за рахунок коштів державного та районного бюджетів (90/10) придбано  комп’ютерне обладнання , меблі , дидактичні матеріали для 1класів Нової української школи на 147,4 тис.гривень;

2) у комунальному закладі Катеринопільський навчально-виховний комплекс №2  «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад»  :

-  за рахунок спонсорських коштів ТОВ НВФ “Урожай” до початку  нового навчального 2017/2018 року здійснено капітальний ремонт даху та замінено вікна на енергоефективні    на суму   1006,4  тис.грн.,

- за рахунок коштів районного бюджету замінено встановлено твердопаливні котли, проведено часткову реконструкцію системи опалення  на 215,0 тис.гривень;

-за рахунок коштів обласного та районного бюджетів (50/50) придбано лінгафонний кабінет вартістю 266,0 тис.гривень ;

-за рахунок коштів державного та районного бюджетів (90/10) придбано  комп’ютерне обладнання , меблі , дидактичні матеріали для 1класів Нової української школи 152,0 тис.гривень;

-за рахунок коштів державного бюджету придбано та встановлено спортивний майданчик на суму 210, 0 тис.грн.;

3)  у Катеринопільському ліцеї:

- за кошти районного бюджету придбано ноутбуки,  замінено вікна та двері на 177, тис.грн.;

- за рахунок співфінансування обласного та районного бюджетів (50/50) придбано LEGO-лабораторію на 344,0 тис.грн.;

- за рахунок співфінансування державного та районного бюджетів (50/50)

придбано цифровий  вимірювальний  комплекс «Einshtein LabMate+» для кабінетів хімії, фізики, біології на 600,0 тис.грн.;

-за рахунок коштів обласного бюджету придбано інтерактивні комплекси для кабінетів хімії, фізики , біології на 158,0 тис.грн.;

-     за рахунок спонсорських коштів ТОВ «Катеринопільський елеватор» , ТОВ «Регіон Плюс», районного бюджету проведено поточний ремонт приміщення на 287,6 тис.грн;

-     за рахунок спонсорських коштів ТОВ НВФ “Урожай” на суму 309,1 тис.грн. проведено ремонт актової зали та кабінету хімії.

4) у Петраківському навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня»;

- за рахунок коштів обласного бюджету замінено вікна  на енергоефективні   на загальну суму 356,0 тис.грн;

5) –у Вікненському навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня»;

- за рахунок коштів державного бюджету проведено капітальний ремонт  приміщення шляхом заміни вікон на 846,0 тис.гривень

Залишаються не реалізованими та потребують вирішення  у 2019 році наступні проекти:

1) придбання трьох  шкільних автобусів;

2) реконструкція комунального закладу Катеринопільський навчально-виховний комплекс №2 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад»  з добудовою корпусу зі спортзалом, їдальнею, тиром та класами Черкаська область, смт. Катеринопіль, вул. Базарна, 5;

3)реконструкція системи опалення (додаткова установка блочно-модульної котельні) навчально-виховного комплексу дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів в с. Вікнине. Проектно-кошторисна документація виготовлена, вирішується питання фінансування даного об’єкта;

4) капітальний ремонт приміщення інноваційного закладу - Катеринопільський ліцей.  Проектно-кошторисна документація виготовлена,вирішується питання джерел фінансування даного об’єкта ;

5) проведення енергоефективних заходів в Катеринопільському навчально-виховному комплексі №1 (початкова школа).

6) проведення енергоефективних заходів в Петраківському навчально-виховному комплексі «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня»;

7) здійснення енергоефективних заходів у Розсохуватській філії комунального закладу  Катеринопільський навчально-виховний комплекс №1 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад».